Reklamný predmet – v prvom momente tak banálne a jednoduché slovné spojenie. Asi väčšina ľudí sa s ním už stretla alebo ho pozná. Aká je vaša skúsenosť? Ktovie čo si tak odpoviete?. Možno: „No jasné, čo by som nepoznal/a“. Asi by ste sa čudovali, ale sú aj prípady, aj keď naozaj ojedinelé, kedy po spomenutí slova „Reklamné predmety“ jediné čo bliklo v hlave človeka, bol veľký otáznik. O to je to zaujímavejšie, keď na tom človeku vidíte, ako je doslova ovešaný reklamnými predmetmi.
Tričko s logom značky známeho nealko nápoja, pero s logom najpočúvanejšieho rádia, šiltovka s logom prestížnej automobilky, meter s logom výrobcu tehál… Taká malá chodiaca bezplatná reklama najrôznejších značiek. Určite sa nám všetkým stalo, že sme boli takýmto chodiacim reklamným pútačom a ani sme si to neuvedomovali. Ale o to nám tu teraz nejde.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo skutočne a teda doslova znamená toto slovné spojenie? Aký má význam a odkiaľ to celé vôbec pochádza? Ak nie, tak sa na to bližšie pozrime.
Poďme najprv nahliadnuť do histórie reklamných predmetov
Prvá zmienka o reklamných predmetoch ako takých siaha do roku 1789 do čias Georga Washingtona, ktorý si nechal zhotoviť pamätné odznaky na svoju inauguráciu. Začiatkom 19. storočia sa ako reklamný predmet používali prevažne praktické predmety každodennej potreby, ako kalendáre, pravítka a rôzne iné drevené predmety. Ešte stále to však nebolo odvetvie v pravom slova zmysle. To sa začalo tvoriť až koncom 19. storočia.
Proces vzostupu tejto formy reklamy naštartovala stagnujúca ekonomická situácia v oblasti predaja novín, ktorá si vynútila u majiteľov tlačiarní hľadať nové uplatnenia pre svoje technológie a know-how. Práve potlač reklamných predmetov predstavovala určitý dodatočný príjem v ťažkých časoch. Za zakladateľa odvetvia reklamných predmetov považujú mnohý Jaspera Meeksa, tlačiara z mesta Coshocton, štát Ohio, ktorý presvedčil miestny obchod s topánkami, aby dodal do miestnych škôl tašky na knihy s potlačou ich loga.
Ďalší kto prebral túto myšlienku, bol Henry Beach. Rovnako bol tlačiarom z mesta Coshocton v štáte Ohio a zároveň konkurent Jaspera Meeksa. Onedlho obaja páni predávali a potláčali tašky na guľôčky, vizitkáre, vejáre, kalendáre, čiapky, zástery a dokonca aj čiapky pre kone. Od tých čias sa toho veľa zmenilo, ale základ myšlienky zostal nezmenený: „Nechať vašu správu zviditeľniť!“.
Poďme si to rozobrať
Toľko z histórie, ale rozoberme teraz slovné spojenie „Reklamné predmety“ z pohľadu významu slov, čiže ich úplného základu. Skladá sa zo slova „Reklamné“. Čo to znamená „reklamné“? Je to prídavné meno od slova „reklama“. „Reklama“ doslova znamená „verejné odporúčanie niečoho, obyčajne na kúpu, alebo prostriedky používané na to (plagáty, prospekty…), prenesené použitie slova: vychvaľovať“. Význam pochádza z francúzštiny a pôvodne označovalo novinovú upútavku na spodnom okraji stránky. Slovo vzniklo zo slovesa „réclamer“ – žiadať, reklamovať, vymáhať“ (z latinského „reclamare – „znovu volať, v prenesenom význame „hlasito odporovať“).Tu môžeme vidieť, ako sa časom pozmenil pôvodný význam slova.
Ďalším je slovo „predmet“, ktoré znamená „každý neživý hmotný jav“. Spojením významov týchto dvoch slov by sme mohli doslova dostať „určitú neživú hmotnú vec, ktorej úlohou je u verejnosti vzbudiť záujem o kúpu, alebo šíriť o niečom chválu, alebo dobré meno“. Takže nabudúce, keď započujete „Reklamné predmety“, alebo si budete pripravovať stratégiu na ich výber, určite si budete vedieť lepšie predstaviť ich význam a samozrejme aj to, aký by mal byť ich prínos.
Autor: Ing. Vladislav Klajban, Anatex, s.r.o. – Reklamné predmety