Sieťotlač, v základnej podobe ako ju poznáme dnes, vznikla v Číne približne v 10. storočí pred naším letopočtom. Ide o najstaršiu tlačiarenskú technológiu, ak nerátame technológiu odtláčania ľubovoľného predmetu namočeného do farby na predmety. O jej vznik sa pričinil nemalou mierou technologický rozmach tejto krajiny a dopyt po dekoratívnej úprave rôznych textílii vrátane hodvábu.
Bez zvládnutia výroby hodvábu by to nešlo
Samotný princíp sieťotlače je závislý od kvalitnej, jemnej a dostatočne husto tkanej tkaniny. Hodváb tieto kritéria spĺňal. Tlačová matrica je vlastne jednoduchý drevený rám na ktorom je napnutý hodváb. Pomocou prírodných živíc, alebo voskom sa na ráme ručne zhotovil námet na tlačenie. Princíp je v tom, že motív ktorý chceme tlačiť, necháme na plátne s otvorenými otvormi a miesta ktoré nemajú byť tlačené sa zamaskujú (zatrú) živicami alebo voskami.
Takto si starovekí majstri pripravili motívy na tlačenie a mohli tieto motívy opakovane mnohokrát tlačiť v nezmenenej kvalite. Na takto pripravený rám si staroveký tlačiar dal farbu a pomocou drevenej stierky preniesol motív na požadovaný predmet. Rám priložil na predmet ktorý chcel potlačiť a pomocou stierky pretlačil farbu cez motív. Vymaskované časti na tlačovom ráme farbu zadržali a cez nevymaskované časti bola farba pretlačená na predmet. Najčastejšie to bol iný textil určený na ďalšie použitie alebo papier prípadne koža.
Starovekí majstri zvládali aj mnohofarebné tlače
Samozrejme pre každú farbu museli vyrobiť zodpovedajúci tlačový rám. Takto si zaistili neporovnateľne rýchlejšie vyhotovenie veľkého počtu tlačených námetov a boli kedykoľvek schopní tieto tlače zopakovať. Bolo to však podmienené životnosťou tlačových rámov. Samotná kapitola bola výroba a použitie farieb. Farby si vyrábali z minerálnych pigmetov, alebo pigmentov z rastlín a živočíchov. Ako pojivo používali rastlinné tmely, napríklad živice a škroby.
V Európe si museli na sieťotlač počkať
Do ostatného sveta sa táto technológia tlače dostala relatívne neskoro. Niektoré zdroje uvádzajú že do Európy sa dostala asi v 18 storočí, do arabských krajín skôr. V nich sa sieťotlač používala pri výrobe tapiet už skôr – v 14. storočí. Môj názor je, že vďaka obchodu s orientom sa sieťotlač mohla dostať skôr aj do Európy. Dôkazom toho sú látkové tapety ktoré sa dochovali v mnohých historických objektov.
V 18. storočí už v Európe zvládli niektoré cechy výrobu tapiet technológiou flok. Jedná sa o povrchovú úpravu veľmi dekoratívnu a v tej dobe aj veľmi cenenú a vzácnu. Na tkaninu naniesli budúci vzor lepidlom. Táto lepidlová vrstva sa prevádzala sieťotlačou. Do nezasušeného lepidla ručne nafukovali krátke textilné kolorované vlákna. Pomocou ukotvených vlákien sa vlastne zviditeľnil vzor na tapete.
Sieťotlač sa v škole nenaučíte
Ak by ste chceli študovať sieťotlač, museli by ste cestovať do Číny alebo Indie. V Európe ani v USA totiž takéto vzdelávacie inštitúcie nie sú. U nás sa toto umenie odovzdáva z človeka na človeka, vďaka čomu môžu generácie tlačiarov objavovať túto zaujímavú techniku tlače.
Najznámejším odborníkom v Európe je Francúz Michel Caza. Aj jeho zásluhou zažíva sieťotlač renesanciu, zaradila sa medzi moderné technológie a svoje využite našla v priemyslovej a umeleckej tlači, v textilnej výrobe a v reklame.
Princíp sa nezmenil, materiály áno
Dnešná sieťotlač je principiálne stále rovnaká ale využívajú sa moderné materiály. Rámy sú kovové, tkanina je podľa použitia rôznorodá až po kovové tkaniny pre veľko-nákladové tlače a maskovanie sa prevádza pomocou svetlocitlivých materiálov a fólii. Najväčším vývojom prešli farby. Sú všetky vysokokvalitné na riedidlovej alebo vodnej báze, prípadne plastizolové, ktoré sa vytvrdzujú pomocou tepla. Nesmieme zabudnúť aj na UV farby, tie sa vytvrdzujú pomocou ultrafialového žiarenia.
Budúcnosť je ružová
Éra digitálnej tlače nevytlačila z trhu sieťotlač a to hlavne z dôvodu jej nízkej ceny. Celosvetovo je veľa výrobcov materiálov, zariadení a pomôcok. Vyrábajú sa zariadenia na tlač ručnou technológiou, poloautomaty a automaty pre veľko-nákladové tlače. Výrobcovia farieb sa predbiehajú v ponuke a v kvalite a to isté platí aj v prípade ostatných potrebných materiálov. Môžeme tak spokojne povedať, že sieťotlač ešte nepovedala svoje posledné slovo a ďalšie generácie môžu pokračovať v tejto osvedčenej technológii.