Priemyselná revolúcia v 18. storočí a s tým súvisiaci štart konzumného spôsobu života viedol k zvýšenému dopytu po vreckových a náramkových hodinkách. Nová trieda pracujúcich požadovala tovar dostupný dovtedy len pre vyššiu triedu. Hodinárske firmy vo Švajčiarsku zachytili tento trend a začali produkovať vreckové hodinky v masovom meradle pre anonymného zákazníka.
Z ručnej výroby sa väčšinou rodinné podniky pretransformovali na strojovú výrobu. Najväčším problémom bola konečná úprava hodiniek a to výroba ciferníku. V prípade výroby na objednávku bola výroba ciferníka záležitosťou rytca. Pri hromadnej produkcii to však neprichádzalo do úvahy a sieťotlač na tento účel tiež nebola vhodná pretože ciferníky sa vyrábali aj nerovinné a veľkosť písma bola tak malá, že to bolo nad jej možnosti.
Princíp tampónovej tlače
Prvé pokusy s tampónovou tlačou sa datujú do 18. storočia. Samotný princíp tejto spočíva na hĺbkotlači alebo tlači z hĺbky. To znamená že tlačený motív bol vyrytý rytcom na kovovej rovinnej platničke. Na platničku sa naniesla farba, tá sa následne zotrela a farba v rytine sa zachovala.
Teraz nastal problém ako túto farbu preniesť na iný predmet, v prípade hodiniek na ciferník. Prvé pokusy sa robili pomocou tampónov vyrobených z prírodnej želatíny, takzvaného agaru. Táto sa získavala z morských rias a živočíšnej želatíny – rôsolu. Zahusťovaním tejto hmoty sa dosiahlo dostatočnej pevnosti tampónu. Dokonale rovný a pritom poddajný povrch želatíny dokázal po zatlačení na tlačovú formu farbu uchytenú v rytine preniesť na svoj povrch. Potom len stačilo tento tampón natlačiť na ciferník.
Princíp na ktorom toto funguje je založený na tom, že povrch želatínového tampónu má nízke povrchové napätie a dokáže vďaka tomu takmer bez straty preniesť farby na potláčaný predmet. Nevýhodou ale bola životnosť takto vyrobených tampónov. Dalo sa s nimi urobiť približne 20 potlačí. Na začiatok výroby to však bolo postačujúce a hlavne neporovnateľne rýchlejšia a lacnejšie ako rytina.
Princíp zostal zachovaný, technológia pokročila
Moderné tampónové zariadenia pracujú na tom istom princípe, len sa odvtedy zdokonalila celá technológia. Tampóny sa dnes vyrábajú zo silikónovej gumy a majú veľkú životnosť. Tlačové formy, dnes zaužívaný výraz štočok (niekde sa používa slovo klišé, ale to je české slovo) sa vyrábajú z rôznych materiálov. Druh materiálu je daný produkciou alebo množstvom tlakov ktorý musí forma vydržať. Pre masovú produkciu sa používajú oceľové štočky ktorých životnosť je niekoľko 100 000 tlakov, alebo aj miliónov. Pri malých nákladov sú dnes najpoužívanejšie fotopolymérne štočky. Je u nich zaujímavý pomer cena – výdrž, ktorá sa pohybuje v niekoľkých 10 000 tlakov.
Štočky sa vyrábajú pomocou foto cesty. Svetlo citlivá vrstva je osvetlená cez film na ktorom je tlačový motív. Následne sa štočok vymyje vo vymývacom roztoku. Neosvietené časti motívu sú vymyté do povrchu štočku a tým je zabezpečené ukotvenie farby v motíve.
Tampónové zariadenia taktiež prešli vývojom. Vyrábajú sa ručné tampónovacie zariadenia pre veľmi malé náklady alebo jedno až viacfarebné stroje, ktoré zvládajú aj plnofarebnú tlač takzvaný CMYK.
Výhody tampónovej tlače
Prednosťou tejto technológie je fakt, že je možné potlačiť nerovinné aj priestorové (trojrozmerné) predmety. Pružný, stlačiteľný tampón sa totiž ľahko dokáže prispôsobiť tvaru potláčaného predmetu. Farby sa používajú riedidlové, jedno alebo dvojzložkové, ÚV farby a laky. Kvalita farieb je na takej úrovni že sú použiteľné aj v hračkárskom priemysle alebo potravinárstve.
Použitie tampónovej tlače má široké zábery, takmer vo všetkých výrobných odvetviach kde je požiadavka potlačiť nerovinný predmet. V nemalej miere sa používa v reklamnej oblasti na potlač rôznorodých predmetom na zvýšenie ich estetických alebo úžitkových vlastností.
Tampónová tlač je ekonomicky výhodná a čo je dôležité aj rýchla. V automatickej prevádzke pracuje rýchlosťou 1600 tlakov za hodinu čo jej najväčší konkurent – digitálna tlač zatiaľ nezvláda. A aj keď sa plnohodnotne nevyučuje na žiadnej polygrafickej škole vidíme jej budúcnosť veľmi optimisticky.
Vypracoval: Jozef Kákoš, Anatex, s.r.o. – Reklamné predmety